.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فرش قرمز مازنی ها زیر پای سمنانی ها !!
سیراب سازی کویر به قیمت کویر سازی شمال!
سمنانی ها با لباس و توجیه بظاهر ملی به جنگ آب با مازندران آمده و بسیار راحت تر از آنچه که فکر می کردند، اولین گام را با پیشتازی رئیس جمهور و پشتوانه یک هزینه گزاف 2000 میلیاردی محکم برداشته ...

شمال نیوز: حضور ناگهانی رئیس جمهور در مازندران و کلنگ زنی یک پروژه "سمنانی" به استناد حضور پررنگ مدیران تا بناگوش خندان سمنان در مراسم آغازین این پرهزینه ترین پروژه سالهای اخیر که البته پسوند "ملی" را یدک می کشید، حقیر را برآن داشت تا با توجه به اصرار افکار عمومی مبنی بر پردازش این امر مهم، خلاء اطلاعات پروژه ای و کارشناسی ام را طی مشورتهایی که با برخی کارشناسان و مطلعان انجام داده ام، مرتفع کرده و با دست پر به سراغ مخاطبان بیایم!

ضمن اینکه بسیار مایل بودم تا کارشناسان امر، کارشناسانه تر به میدان آمده و بار این احساس مسئولیت را به دوش گرفته و برای زادگاه خود دستی بالا زده و دلی بسوزانند و قلمی بچرخانند و لبی تر کنند! اما انتظارم بجز موارد معدود و مطالب محدود، بی فایده بود و لاجرم جور این مطلب را نیز خودم کشیده ام!

ضمن تقدیر از فعالیت های عمرانی غیرقابل انکار رئیس جمهور و کابینه های نهم و دهم در سراسر کشور و بعضاً هم در مازندران، متذکر می شوم که در نهایت تاسف و حسرت، کارشناسان ذیربط بنا بدلایل متعدد از پروژه بزرگ انتقال آب دریای مازندران به کویر سمنان، تحت عنوان "عهدنامه داخلی ترکمانچای برای مازندران" یاد می کنند و از حضور گسترده مدیران و چهره های مطرح مازندرانی در این مراسم متعجب و حیرت زده شده و این پروژه را خدمت بزرگ رئیس جمهور به هم استانی های خود یعنی سمنانی ها دانسته و آن را بنا به عللی که ذیلاً خواهد آمد، مقدمه شکل گیری یک فاجعه بزرگ زیست محیطی تلقی می کنند!

بارزترین دلیل نگرانی کارشناسان از پیامدهای تلخ این پروژه که نامگذاری شیرین(شیرین کردن آب دریای مازندران) هم شده است، مربوط به تخلیه 200 متر مکعب آب در هر ثانیه و شیرین سازی یک سوم الی یک چهارم و بازگشت منفی مابقی آب با غلظت نمکین زیاد به دریاست و از این رو استمرار زمانی این پروژه در درازمدت، دریای مازندران را به سرنوشت مشابه دریاچه ارومیه شامل خشکی گسترده و یا ارتقاء غلظت درصد شوری و نیز تهدید جدی ماهیان خاویاری و غیرخاویاری و بهم خوردن اکولوژی زیست محیطی و تهدید زیستی پرندگان و سایر دریازیست ها و حتی افت شدید موقعیت سوق الجیشی قابلیت های توریستی سواحل مازندران بخاطر تغییر ترکیب و ظاهر دریا و ساحل مبتلا می کند!

با استناد به موضوع مطروحه، آیا همین دلیل مهم به تنهایی کافی نیست که مازندرانی ها برخلاف خوش بینی ها و لبخندهای رسانه ای و سلسله مراتبی مدیران ارشد، نه تنها از این پروژه استقبال نکنند، بلکه  اتفاقاً نسبت به توجیه دوگانه فنی و هزینه های کهکشانی این پروژه با توجه به تبعات درازمدت زیست محیطی و حتی پیامدهای منفی آن در اقتصاد گردشگری مازندران و کشور نگران باشند؟!

جالب است بدانید که طرح انتقال آب دریای مازندران به خلیج فارس که از زمان دولت سازندگی مطرح شده و در دولت اصلاحات هم مورد تأکید قرار می گرفت، طرح ایجاد کانال روباز و یا همان ایجاد رودخانه جدیدی موسوم به "ایران رود" بوده که طی آن علاوه بر توجیهات احیای اراضی و غیره، اولاً کشتیرانی آزاد شمال- جنوب با توجیه قوی اقتصادی و گردشگری شبیه به کانال سوئز مطرح بوده و ثانیاً بحث شیرین کردن آب و بازگشت دو سومی آب غلیظ نمکین نیز در میان نبوده و ثالثاً طرح اولیه حاوی مواهب درآمدی گسترده ای برای مازندران و مازندرانی ها بوده است!

اما انتقال آب با لوله های قطور و حذف همه درآمدهای احتمالی برای مازندران و تبعات زیست محیطی شیرین کردن آب دریا، کاملاً متفاوت با آن مطالعات اولیه و یا پیشنهادهای اولیه می باشد و به همین خاطر می توان گفت که این پروژه، قبل از آنکه ملی باشد، سمنانی است و اما در هر صورت، مازندرانی نیست!

بیچاره مازندران و مازندرانی ها که آب را به سمنانی ها می بازند و خاک را به تهرانی ها! ساحل و شهرک ها و روستاها و شهرهای ساحلی را به مرفهین بی درد فروخته و خود سرایدار آنها شده و حتی با آزادراه شمال، فرش قرمز هم زیرپای آنها پهن می کنند! و از طرفی هر روز هم در خطر تعدد و تجزیه اند و در حالیکه پریروزها، فرمانداری کل سمنان از مازندران تجزیه و به استان مستقل تبدیل شده و گلستان هم در دیروزها، برای خود استانی شده، امروز و فرداست که سر و کله استانی دیگر در غرب استان علم شود و ما نمی دانیم که تا کی همچنان قابلیت تبدیل شدن و تولید چند استان دیگر را داریم و شاید دیر هم نباشد که احتمالاً  برخی از شهرستانها خواهان تبدیل انفرادی به استان و تجزیه کامل مازندران به چندین استان کوچک به ابعاد یک شهرستان گردند!؟!

اما از همه چیز گذشته، قصه "جنگ آب" سمنانی ها با مازندرانی ها که مثل خوره به جان ما افتاده اند و می خواهند به زندگی انگلی خود رنگ و بوی قانونی بدهند، در سالهای اخیر بسیار شنیدنی تر و در عین حال بسیار هم تاسف بارتر شده است!

سمنانی ها که سالهاست به راهزنان و دزدان آب برای مازندرانی ها شهرت یافته اند، پروژه آب دزدی از مازندران را در چندین پروژه استارت زده اند که مشهورترین آنها تسخیر فریبکارانه و دزدانه سرچشمه های آبی خطیرکوه سوادکوه بوده که با تحریک و وعده و وعید به اهالی محروم روستاهای خطیرکوه، آنها را تحریک به تقاضای الحاق به سمنان نموده و با توجه به نفوذ سمنانی ها در مسئولیت های کشوری، بلافاصله نسبت به تحقق درخواست اهالی اقدام کرده و در مدت زمانی بسیار کوتاه سرچشمه های خروشان خطیرکوه را مصادره نمودند و متعاقب آن در جنگ پیشروی نصب تابلوهای حوزه های استحفاظی به الحاق غیرقانونی چند روستای دیگر نیز اقدام کردند تا این پروژه را به کمال برسانند!

سمنانی ها مشابه همین کار را چهار-پنج سال پیش نیز با تحریک اهالی گلوگاه انجام داده بودند که مثلاً در صورت موافقت طوماری اهالی گلوگاه مازندران جهت الحاق به سمنان، بلافاصله گلوگاه به فرمانداری مبدل شده و در فاصله زمانی بسیار کوتاهی این شهرستان تازه تاسیس را به یک شهر بندری با کلاس بنادر اروپایی درآورده و با استقرار بالاترین امکانات توریستی و اقتصادی و تخصیص بودجه های سنگین و اجرای طرحهای متعدد، آن را به زیباترین و پردرآمدترین شهر ساحلی و گردشگری ایران تبدیل خواهند کرد! که البته با هوشیاری گلوگاهی ها و تبدیل آن به شهرستان، سمنانی ها نتوانستند خود را به آرزوی دیرینه خود نزدیک سازند!

علاوه بر آنها، اخیراً نیز سمنانی ها با حضور غیرقابل توجیه و سخنرانی و جلسه گذاری چهره های مختلف از جمله نمایندگان و نامزدهای مجلس نهم در روستاهای تابعه بخش چهاردانگه و تحریک اهالی با وعده و وعیدهای بسیار رنگین، تلاش کردند تا این روستاهای دارای چشمه های جوشان را نیز به سمنان ملحق سازند و طی آن بتوانند مسیر سرچشمه های رودهای خروشان مازندران را از مبداء به سمت سمنان تغییر دهند و سمنان را به قیمت کویرسازی مازندران، سیراب و سرسبز سازند!

اما اینبار در قالبی کاملاً متفاوت و حق به جانب، سمنانی ها با لباس و توجیه بظاهر ملی به جنگ آب با مازندران آمده و بسیار راحت تر از آنچه که فکر می کردند، اولین گام را با پیشتازی رئیس جمهور و پشتوانه یک هزینه گزاف 2000 میلیاردی محکم برداشته و به بهانه رساندن آب به استان های مرکزی جهت احیای کویرهای ایران، عملاً سمنان را اولویت اول این پروژه معرفی کرده تا این استان خشکیده را با تهدید به خشکی و تغییر اکولوژی دریای مازندران، زندگی و نشاط و رونق ببخشند!

جالب است که در این رابطه حتی محیط زیست و شیلات هم با همه نگرانی های کارشناسی که بطور غیرعلنی به طرح آن می پردازند،موضعی رسمی نگرفته و با سکوت خود، امکان شکل گیری این فاجعه زیست محیطی را فراهم و تسریع نیز کرده اند!

سؤال جدی اینجاست که چرا گلستان با این همه دشت های وسیع و با آن همه اراضی حاصلخیز که بخاطر کم آبی بطور جدی هر ساله با خطر خشکسالی مواجه است، با هزینه ای به مراتب کمتر و آورده ای به مراتب بیشتر، در اولویت این پروژه قرار نگرفته است؟!

البته متذکر می شوم که بخاطر تخصصی بودن این پروژه، حقیر همانگونه که بدون هیچ تعجیلی، در اظهارنظر تأخیر کرده تا نظر کارشناسان را دریافت کنم، در این مرحله نیز آمادگی پذیرش مخالفتهای کارشناسانه و درج آنها در ذیل همین مطلب را دارم، ضمن اینکه مشابه همین آمادگی برای درج مطالب موافق نیز همچنان وجود دارد!

به هر حال حقیر ضمن اظهار همدردی با همه هموطنانی که در استانهای کویری با اجرای این پروژه به احیای مجدد استانهای خود امیدوار شده اند،تاکید می کنم که به ما هم حق بدهند که مازندران در قبال چه موهبتی باید چنین خسارتی را تحمل کند و چرا هم باید آب بدهد و هم پسابش را بپذیرد؟! سؤال اینجاست که آیا نمی توان از تکنولوژی برتری استفاده کرد که طی آن دریای مازندران با تغییر اکولوژی و تهدیدهای زیست محیطی مواجه نگردد؟! چرا که این پروژه علاوه بر تهدید مازندران، استانهای گیلان و گلستان را نیز در معرض آسیب قرار می دهد و تهرانی ها و سایر گردشگران داخلی و خارجی را نیز در دراز مدت نگران کرده و شاید از مازندران فراری دهد و اینکه چرا طرح رودخانه ای و کانالی انتقال آب با آن همه مواهب و مزایای مشترک اجرا نشده است؟!!

در پایان از مدیران محترم ارشد مازندران بخصوص مدیران اجرائی ذیربط درخواست می کنم تا با حضور در رسانه ملی و سایر رسانه های مجازی و مکتوب، نقاط مثبت و قوت این پروژه را برای مازندرانی ها بیان داشته و پاسخ لازم را به ابهامات و شبهات مطروحه در رسانه ها و محافل، ارائه و افکار عمومی را روشن نمایند ودر صورت عدم توجیه کارشناسی، تا دیرتر نشده، با همکاری نمایندگان و دیگر چهره های ملی مازندران به توقیف آن مبادرت ورزند!

سر چشمه شاید گرفتن به بیل   /  چو پر شد نشاید گذشتن به پیل!

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 30 فروردين 1391
با سلام
اگر ما مازندراني ها همين جوري پيش برويم اتفاقاتي پيش خواهد آمد كه به آن اشاره شده ،
گلستان استان شد ، آري ، چون به آن نمي رسيديم
غرب دوس دارد جدا شود ، آري ، چون به آن نمي رسيم
شرق استان محروم است ، آري ، چون به آن نمي رسيم
كمي فكر كنيم چرا همه دوست دارند از ما جدا شوند
چرا همه مقصرند و ما حق بجانبيم
كمي فكر كنيم و اگر فكرمان خوب بود به آن عمل كنيم تا دچار امروز نشويم ...

با تشكر از نقد كارشناسانه شما
نا شناس 30 فروردين 1391
زمانی که آقای خاتمی آب زاینده رود را برای مردم یزد برد باید هم انتظار این روز را میکشیدیم که آقای احمدی نژاد هم آب دریای خزر را برای مردم سمنان ببرد.خدا رحم کند رییس جمهور بعدی چکار خواهد کرد الله اعلم
نا شناس 30 فروردين 1391
جناب آقای استاد رنجبرعزیز حرف حق را فرمودید اما کو گوش شنوا دراستانداری مازندران و درخواب بودن معاون سیاسی امنیتی باغیرت ساروی!
نا شناس 30 فروردين 1391
هشدار به مسعولین مازندران اگر با انتقال اب دریا خزر به سمنان مشکلاتی برای مردم مازندران یا محیط زیست پیش بیاید مردم مازندران هیچ وقت شما را نمی بخشند
نا شناس 30 فروردين 1391
ببخشید این اقای تحلیلگر استاد دانشگاه است بیچاره دانشجویان.
نا شناس 30 فروردين 1391
جناب آقای رنجبر ناراحت نباش این طرح غیر قابل اجرا خواهد بود ودر هر مرحله متوقف می شود زیرا عمر دوره ریاست جمهوری را پوشا نیست فقط هزینه آن از جیب ملت شریف ایران خرج می شود
نا شناس 30 فروردين 1391
آقای رنجبر جانا سخن از زبان ما میگویی.چه کنیم نمایندگانی راهی مجلس کرده ایم که در قبال بزرگترین اشتباه یک وزیر به اصطلاح مازنی سکوت اختیار میکنند انوقت انتظار دارید حق مردم مازندران را از اب دزدان سمنانی بگیرند
همسایه 30 فروردين 1391
ما از آقای طبرسی و پسر آقای نظری انتظار نداشتیم در این مراسم شرکت کند . اینجا آیت اله معلمی باید باشد که جلوی این خیانت را بگیرد .
نا شناس 30 فروردين 1391
آقای رنجبر نوشدارو پس از مرگ سهراب شماکه در جریان اینکاربودید زودتر از اینها مخالفت میکردیدومقاله میدادید نه بعداینکه این همه هزینه برای مقدمات کارفراهم شدوافتتاح شد.
مسئولین مازندران مثل شما همیشه دیربه یادشون میفته چه کارباید بکنن این کارشما نمک روزخم پاشیدنه نه درمان برای آن
امید سوادکوهی 30 فروردين 1391
ضمن تشکر از استاد رنجبر لازم است در این خصوص وبنابر تکمیل مطالب فوق باید به عرض برسونم که حضور رئیس جمهور چندان غیر منتظره هم نبود استان سمنان سالهای متمادی است که در سفرهای وزراء و روسای جمهور از هاشمی و خاتمی و سه سفر استانی احمدی نژاد پیگیر الحاق بخشی از مازندران به ویژه سلسله جبال البرز را دارد و پروژه انتقال آب دریای مازندران به کویر در زمان مسئولیت سردار قاسمی در قرار گاه خاتم حدود سه سال پیش استارت این امر طی یک جلسه و در سکوت رسانه ای در استانداری سمنان زده شد . و اما به نظر میرسد این حاتم بخشی های مسئولین بی درد مازندرانی و بهتر بگوییم غلامان حلقه به گوش دولتی همچنان ادامه داشته باشد . لذا به نظر بنده که سالهاست در مسئولیتهای دولتی تجربه کردم راه خدمت به مردم نه در جایگاه دولتی بلکه در تشکلهای غیر دولتی و یاNGOنهفته است .مردم برای احقاق حقوق از دست رفته راهی جز ایجاد چنین تشکیلاتی منسجم ندارند . و این مهم به حضور فعالانه اساتید دانشگاهی علما و معتمدین شهرها (شوراهای شهرستانی و استانی )نیاز دارد و غیر ازاین هرچه فریاد بر سر مسئولین بزنید مطمئن باشید بنا بر مطالب پیش گفته گوش شنوایی نخواهید یافت . و اما طرحهای در دست مطالعه سمنان وتهران برای انتقال سر شاخه های آبی مازندران هم از هم اکنون باید توسط رسانه های مازنی پیگیری شود . برای حل این موضوع مهم یعنی اتقال آب دریای مازندران ضروری است قبل از اینکه به مصیبت دریاچه ارومیه دچار شویم و ایران تنها دیار سبز خود را ازدست رفته نبیند با همراهی تشکلهای مردم نهاد حتی شده از سازمانهای بین المللی و کشورهای همسایه به نوعی بخواهیم که براین پروژه نامیمون خط بطلان بکشیم . و کاری که یقینا بواسطه اجرای این طرح وتحمیل هزینه های گزاف بر گرده مردم ایران در آینده و با مشاهده خسارتهای فراوان به فرجام میرسد هم اکنون اقدام کنیم .
نا شناس 30 فروردين 1391
نباید گذاشت همچین اتفاقی بی افتد
نا شناس 30 فروردين 1391
بزرگترهای مازندران باید قبل از وقوع چنین رخدادی کاری میکردند.متاسفانه از نمایندگان مازندران هیچ آبی گرم نمیشود.
arash 30 فروردين 1391
باتشكروسپاس ازجناب رنجبر.واقعاسكوت معنادارنمايندگانم مجلس شهرستانهاي شمالي،فعالين زيست محيطي،استادان ودانشجويان،سازمانهاي غيردولتي وكارشناسان ذيربط جاي تاسف است.كارنامه دولت نهم ودهم درحوزه محيط زيست بااماواگرهاي زيادي همراه است ازرييس پروازي وخانم سازمان گرفته تامواضع تبليغاتي رييس جديد.بانگاهي اجمالي به اين عرصه به آساني قابل درك خواهدبودكه طرحهاي اجرايي باعواقب زيانبار زيست محيطي همراه است .يقينابااجراي اين طرح فقط اشتغال به كارتيم اجرايي پيمانكارمشخص(كه اخيراسدهاي ساخته شده اش دچارترك شده اند) به همراه خواهدبودونتيجه اش تبديل شدن درياچه خزربه درياچه اروميه.
abdoolah 30 فروردين 1391
همراهی استاندار و اقای طبرسی با رییس جمهور به مفهوم قبول منافع انجام پروژه برای استان ویا حداقل عدم ضرر برای استان در اینده میباشد .مگر نه؟
نا شناس 30 فروردين 1391
خدا كند ريس جمهور بعدي زياد از مناطق دور دست و لب مرز نباشد چون بايد آب و بر ق و گاز و تلفن همراه اول و دوم و سوم و تاليا و همراه چهارم و.......
كلا بايد ايران را اونجا بسازيم.
به هر حال تا قدرت هست و همه فرا قانوني عمل مي كنند همينه برادر من
روستا هاي گرگان از بي آبي خشك شدند كشاورزي اين منطقه سر انجام خوبي ندارد حالا ما آب ببريم سمنان چي كار ؟قدرتمندان عزيز شعر معروفي هست كه ميگه:زمين شوره سنبل بار نيارد
عزيزان سمنان براي كار ديگه اي ساخته شده، شمال براي كار ديگه
قدرتمداران عزيز پس چرا 1 دونه كار خانه خوب در شما يا گرگان خودمان نداريم ،و شهرك صنعتي سمنان هوش از سر آدمي ميبرد
كارخانه پتروشيمي گرگان هم كه فعلا در خواب زمستاني هست ان شاالله تو كدوم برنامه قرار ه اجرا بشه خدا ميدونه
وخيلي از موارد كه از حوصله خارج است و در اين مقال نمي گنجد
تقوی 30 فروردين 1391
بسیار بجا وشایسته بود نقد ایشان،واقعا" نمایندگان مجلس ،استاندار و معاون سیاسی او کجا پنهان شده اندبیایند به مردم غیور وصبور مازنی پاسخ دهند که این طرح چه عوایدی برای مردم مازندران و هزاران صیاد زحمتکش مازنی داردبهمراه دارد تا دیر نشده آقایان اقدام کنند ، اگرچه نمی شود از وعده رئیس جمهور هم غفلت کرد چون او قرار است که پارتی ما در پیشگاه خداوند متعال شود شاید این موضوع برای کسانی که در روز کلنگ زنی حاضر بودند ویا آنهائی که غیرت مازنی بودن را بر پست ومقام ترجیح داداه ندو سکوت کردندمایه غرور باشد اما برای مازندرانی های آگاه این تحفه هیچ ارزشی ندارد آنان با تمسک به ولایت فقیه و پیروی از سیره علوی ونبوی خود به مرتبه ممتاز معنوی در پیشگاه حضرت احدیت خواهند رسید و دغل وفریب در نزد علویان مازنی رنگی ندارد.بهرتقدیر این مردم مظلوم در صورت عدم پیگیری موثر مسئولان خود به این طرح معترض خواهند بود و مزد سکوت پیشگان را خواهن پرداخت.
امیر 30 فروردين 1391
وقتی ما به نمایندگان رای میدهیم انتظار داریم حق ما را بگیرند اگر آنها نمیتوانند حق مردم را بگیرند چرا کاندیدا میشوند و وعده و وعید میدهند اگر قرار باشد که مردم حق خودشان را خودشان بگیرند پس فلسفه انتخابات چیست؟!!!!!!!!
محمد 30 فروردين 1391
از همه دلسوزان به محیط زیست تقاضا دارم تا با یک حرکت خودجوش مخالفت خود رو از این طرح اعلام دارند تاشاید مسولان محیط زیست کشور و بعد استان ما که فقط به فکر صندلی مدیریت خود هستند بفهمند که در اینده با چه اثرات مخرب زیست محیطی مواجه هستیم-به قول شاعر با همت ولطف مسئولین زحمت کش مازندران که مازندران شهر ما خراب باد- برو بومش همه نابود باد !!!!!!!!!!!
نیما مازندرانی 30 فروردين 1391
قابل توجه جناب آقای رنجبر و مدیریت سایت شمال نیوز :
هرگز ظللمی بر ملتی روا نخواهد شد ، مگر خود بخواهند.... بی عرضه گی از ماست که بر ماست ....وقتی استاندار از این مرز و بوم نباشد همین است ... حتی استانداران به اصلا بومی را مدتی می برند سمنان نمک گیر می کنند ، بعد می آورند استاندار مازندران می کنند ... شما نگران دریای خزر نباشید ، اگر قرار باشد رژیم دریای خزر تغییر کنند همان ترکمنستان و آذربایجان ما را بس است ! چه برسد به روسیه !.... شما بفکر غرب مازندران باشید که سناتور مازندران به فکر استان جدید در غرب مازنداران به سمت استانداری برای خود می باشد ... عزیزان من ! خود کرده را تدبیر نیست..... به بومیان کیش نخندید ... که مازندرانی ها ....
نا شناس 30 فروردين 1391
هر رئيس جمهوري که امد فقط استان خود را آباد کرد.
رفسنجاني کرمان، خاتمي يزد و احمدي نژاد سمنان.
جالب تر اينکه نماينده ولي فقيه عصا کشان در کنار اين پروژه سمناني انگار نه انگار که چه مصيبتي بر سر مازندرانيها آمده است.
و از همه خائن تر اون مشايي بود که .....
اوائل دولت احمدي نژاد همه مازندرانيها خوشحال بودند که طي اين بيست سال تنها رئيس جمهوري که به مازندران و مازندرانيها توجه کرده است احمدي نژاد بوده و هست ولي زهي خيال باطل که همه اينها نقشه اي بود براي اواخر دولت که يک حال اساسي به سمناني ها بدهد.
نا شناس 30 فروردين 1391
با سلام ... تا زمانیکه مازندرانیها صبح تا شب و از شب تا صبح برای هم میزنند بیشتر از اینهم نباید توقع داشت
نا شناس 30 فروردين 1391
بی چاره مازندرانی ها که چوب نا اگاهی مسئولان خویش را می خورند
نا شناس 30 فروردين 1391
دوست عزيز! اگر از مازندران كسي رئيس جمهور بشود حتما براساس استدلال شما ، كوير را به مازندران خواهد آورد! مگر مازندراني ها مسئولين رده بالاي كشور نيستند؟ براي مازندران چه كردند؟ وقتي انتخاب نماينده شهرمان را چشم و گوش بسته انجام ميدهيم وقتي راي و انديشه مان را به بهاي ناچيز مي فروشيم بايد منتظر تاراج منابع و منافع شهر و استانمان توسط سايرين باشيم. از ماست كه برماست.
علی 30 فروردين 1391
واقعا برازنده لقب ببو هستید ای ببوهای مازنی غریب نواز آشنا کش
نا شناس 30 فروردين 1391
احسنت بر شما . مسئولان استان در خواب خرگوشی به سر می برند و یا به خاطر ترس از دست دادن پست و جایگاه خود هیچ حرفی نمیزنند . نمایندگان مجلس هم اگر چه به خاطر اعتراض به این طرح در مراسم شرکت نکردند اما باید وزیر نیرو را به مجلس بکشانند و وی را استیضاح کنند . ما خودمان باید به فکر خود باشیم . هیچ امیدی به استاندار و معاون سیاسی نیست
ع-ن 30 فروردين 1391
با سلام
با مطلب فوف کاملا موافقم ولی کاربر اولی هم نظر خوبی داده راست می گه ما مازندران را خلاصه کردیم در ساری و حومه و یا نهایتش بابل و قائم شهر و ... عزیزان از رامسر تا بهشهر و گلوگاه هم مازنی هستند به اونا هم رسیدگی بشه ، امتیازاتی داده بشه ، پروژه اجراء بشه و غیره... یه بنده خدای رامسری چه گناهی کرده که باید 5 الی 6 ساعت را طی کند تا برای یه کار کوچک اداری بیاد ساری و برگرده (تازه اگه کارش راه بیفته که بعید است) در ضمن ما در جنوب کشور می گیم چرا کشورهای عربی خلیج خصوصا امارات شروع به ساختن جزایر مصنوعی کرده و اکوسیستم خلیج فارس را از بین می برد؟؟؟؟!!!!!!!! حال ما در شمال داریم همین کار را می کنیم نمک و شوری دریاچه را زیاد می کنیم و در داراز مدت هم مسئله خشکی؟؟؟ پس ما هم باید شاهد اعتراض کشورهای روسیه و بقیه کشورهای شمالی دریاچه خزر باشیم و باید هم به اونا حق بدهیم؟؟؟؟/!!!!!
نادر موحدی 30 فروردين 1391
احسنت به تحلیل شما انشاالله خدا عاقبتمان را به خیر کند
کامران 30 فروردين 1391
سلام بنده سال هاست منزلی در کنار ساحل دارم در دو سال اخیر اتفاق عجیبی در ساحل افتاده و اب دریا عقب رفته حدود 8 تا 10 متر . شایعه است ترکمنستان اب رود خانه های بزرگ خود را کنترل کرده . حال با این طرح باید شاهد عقب رفتن ساحل حداقل سالی یک متر باشیم
نا شناس 30 فروردين 1391
واقعا"جای تاسفه که درحال حاضربسیاری ازشهروندان ما درشهرهای بابل-امیرکلا -بابلسر-فریدونکنار-سرخ رود -محمودآباد-نورورویان -رامسر-گلوگاه و.........وووبسیاری ازروستاهها آب آشامیدنی به اندازه کافی ندارند واز بی آبی رنج می برندوطرحهای استان به علت کم بودن وحتی عدم تخصیص کافی با سرعت لاک پشتی درحال اجراست.!!!!
احسان 30 فروردين 1391
گلستان در ساحل خزر است
شیرین سازی و انتقال آب در اینجا خیلی ارزان تر تمام میشود
با سیراب شدن دشت گرگان گندم و برنج و پنبه کل کشور تامین خواهد شد
اما دولت دومیلیارد پول را خرج انتقال آب به مناطق کویری میکند چون ما مسئولین ناتوان و چاپلوس داریم
ع رضایی 30 فروردين 1391
وقتی مردم آینه شهرشان را به 5 توامن پول میفروشند و نمایندگان بی کفایت به مجلس میفرستند باید هم منتظر چنین مسائلی هم باشند
اکبر ی 30 فروردين 1391
ما مازنی ها به دعوای بابلی و ساروی خودمان برسیم ، کافیست . .
این وسط فقط سود را استان های همجوار میبرند
احسان 30 فروردين 1391
تا بوده همین بوده
محمدی 30 فروردين 1391
از بی تفاوتی مسئولان و نمایندگان باید تاسف خورد
نا شناس 30 فروردين 1391
متاسفانه ازاستاندار- نمایندگان مجلس و... انتظاری جزاین نیست که تابع دولت باشند و استان رافدای استان دیگر ورییس جمهور کنند. بهتر است مردم خودشان درمقابل این استثمار بایستند واجازه ندهند اتفاق بیفتد. کاری است غیرکارشناسی و کاملا احساسی و تبلیغی دولت مثل اکثرکارها درکشور.
متاسفیم وبس
روح الله 30 فروردين 1391
سلام
من روح الله هستم اهل سمنان پدرم سنگسری و مادرم خطیر کوهی و همسرم اهل ساری ما همگی مازنی (تبری) گپ می زنیم لطفا" از استاندار دلیر و ببر مازنی جناب آقای دکتر رهی تقاضا میشود مهدی شهر شهرمیرزاد خطیر کوه پرور و فولاد محله عزیز را به اغوش گرم مازندران برگرداند اب دادیم زمین می دهیم من که رشه ام مازنیست ولی خودم سمنانی از این معامله سوختم وای به حال مسئول مازنی که این جفا را در حق مازندران بدبخت انجام داد گلستان را 76 گرفتم خزر را 91 شهسوار غزیز را احتمالا"92 (به همت طاهایی بزرگ) و غیرت آل بو یه ای را (اولین حکومت شیعه در ایران) در سراسر تار یخ

وسلام
روح الله
نا شناس 30 فروردين 1391
آقای استاندار اگه جرات داری مخالفت کن ببین فردا رفتنی هستی یا نه
علي پورفلاح 30 فروردين 1391
از نقد بحق و كارشناسانه شما تشكر ميگردد اميدوارم با روشنگريهاي كه انجام ميگرد مردم اين استان سرسبز بيدار شده و فريب اين طرح هاي به ظاهر ملي را نخورند و جلوي اين متجاوزين را بگيرند و همچنين از مردم غيور گلوگاه هم تشكر ميكنم كه غيرت آنها اجازه نداد كه خاك خود را به غير خودي واگذار كنند.
مالکی 30 فروردين 1391
و متاسفم برای خودمان که استاندار به جای اینکه درخواست کند از رییس جمهور ، در حضور رسانه ها مدام مجیز میگوید و تعریف میکند
سالهاست جای همه چیز و همه کس عوض شده و چیزی که این وسط از بین میرود "همه چیز" مازندران است..
حامد 30 فروردين 1391
مرگ بر مسئول بی خرد
جوانی از تنکابن 30 فروردين 1391
از تعابیر زشت و ادبیات سخیف نویستده در استفاده از الفاظی همچون: راهزنان و دزدان آب؛ تسخیر فریبکارانه و دزدانه سرچشمه های آبی خطیرکوه سوادکوه و ... در وصف هموطنان عزیز سمنانی، متأسّفم و در شأن نویسنده آن نبود!!! همه جای ایران اسلامی سرای من است. تنگ نظری است که فقط به شرق مازندران و مرکز آن بیندیشیم!!!

در ضمن رهایی و نجات مردم شریف غرب استان از مازندران شما، نزدیک است. به امید استان شدن غرب مازندران به مرکزیت شهرستان ویژه تنکابن

( جوانی از تنکابن )
علی 30 فروردين 1391
ببو ها خیلی ببوئید
نا شناس 30 فروردين 1391
با سلام
دونستن اینکه این پروژه چه بلایی به سر دریای خزر میاره کار سختی نیست . بخدا یک فرد بی سواد هم میتونه حدس بزنه با اجرای اون چه بلایی سر این دریا میاد!!!!

این وظیفه شما کارشناسان و اهل فن هستش که با تشکیل کمپین حمایت از دریای خزر به مردم آگاهی بدید و اونها رو جمع کنید تا جلوی این فاجعه ملی رو بگیرند.
نا شناس 30 فروردين 1391
اين چه پروژه ملي بود که هيچ يک از نمايندگان مجلس هشتم و نهم نبودند؟؟؟؟
خيانتي که دارد مازندران مي شود در تاريخ مازندران سابقه ندارد.
چرا با توجه به اينکه خيلي از روستهاي مازندان آب سالم ندارند نبايد از آب شيرين بهره مند باشند؟ آن وقت براي مردم سمنان در صدد هستند که آب شور را به آب شيرين تبديل کنند.
چرا کمترين بودجه را براي حل مشکل زباله هزينه نمي کنند.
در ضمن چراغي که به خانه رواست بر مسجد صد در صد حراح اندر حرام است.
بابلی 30 فروردين 1391
درود بر این رییس جمهور سمنانی دیدید چطور هوای استان خودش را دارد.شمالی ها یاد بگیرند.شمالی های ساده و دارای غزت نفس پایین وقتی که مسئولیت می گیرند ننگ و عارشان می شود بگویند ما شمالی هستیم.حتا تا آنجا پیش می روند که حرف زدن به زبان شمالی را بی کلاسی می دانند.شمالی هایی با اینچنین فکر هر چه سرشان بیاید حقشان است.نام دریای شمال ایران را که از ما گرفتند و به نام یک قوم وحشی ضد ایران در تاریخ یعنی "خزر"گذاشتند که جیک شمالی ها در نیامد و متاسفانه ما شمالی ها بیشتر پاسدار نام خزر غیر ایرانی هستیم.در پایان آیا دشت گرگان مستحقتر و در اولویت نبود که آب به زمین تشنه دشت گرگان برده می شد و با هزینه بسیار کمتر؟امیدوارم این مسائل درس عبرتی برای ما شمالی ها باشد.
نا شناس 30 فروردين 1391
كاش كاش شاهان قاجار يكم از مديران مازندران رو داشتن بطور حتم ايران كنوني نامي ازش نبود البته نه همه مديران
نا شناس 30 فروردين 1391
مدیران بله قربان گو و بی عرضه دارند نابود می کنند استان را 
نا شناس 30 فروردين 1391
خوب معلومه سرنوشت مااینگونه باشه .ازانتخاب بعضی ازنمایندگان میشه سرنوشت استان هم اینطورباشه .کجاست نماینده شهر خودمون ساری که میلیارد میلیاردهزینه کردوعده های دروغین دادمجبوره برای جبران هزینه گزاف انتخابی؛ استان که سهل؛ کشور راهم به این سادگی واگذار خواهندکرد.مازندرانی های عزیز ما نماینده تومجلس نداریم که ازاستان دفاع کنه.حق ماست
احمدی 30 فروردين 1391
فکر نمی کردم با ارائه تحلیل ابکی و بدون منطق این اقا که حتی به خودش زحمت نداد اقدامات کشورهایی همچون ترکمنستان و انتقال اب در جهان و حتی شیرین کردن اب خلیج فارس ... را مطالعه کند این همه نوشته های... را هم انعکاس دهید . برای اطلاع این اقایان به عرض می برسانم : 1) اب دریای خزر چه ربطی به مازندرانی ها دارد مگر سند به نامشان زدند 2) مازندرانی ها اگر عرضه داشتند از این همه اب روان برای خوردن استفاده می کردند نه اینکه از اردیبهشت تا ابان شهرهایی همچون بابلسر اب برای خوردن ندارد 3) حداقل 40 هزار مازندرانی در سمنان شاغل هستند ان یک عده کوتله سیاسی در مازندران حق زندگی دارند اینها ندارند 4) این شیرین کردن اب برای کشاورزی طرحی بود که اقایان در سال 85 در گلستان بشدت دنبالش بودند تا مناطق ترکمن صحرا را کشت کنند 5) عرضه طرح های بزرگ همچون مقابله با استکبار / سهمیه بندی بنزین / هدفمند کردن یارانه و انتقال اب و... را فقط احمدی نژاد دارد و بس وگرنه اقایان برای ساختن یک بیمارستانی همچون بیمارستان امل 30 سال وقت برایشان کم است. یک مازندرانی مقیم سمنان که از بی فرهنگی حاکم بر شهرهایی همچون ساری و بابل حاضر به سکونت در وطنش نیست.
دریا 30 فروردين 1391
اینقدربخیل نباشید حالا یه خورده از آبدریای خزر رابدن به ملت نگران نباشید چیزی ازش کم نمی شه دریای خزرمال 5کشور آسیای میانه هم هست بادریای خزر چه گلی به سرتان زدند؟ خداوکیلی استان مرکزی دریا دارند اینقدر موفقند شونصد به هوای داشتن دریای خزر امکانات و کارخانجات صثنعتی راازاین استان فلک زده دریغ داشتند مطمئن باشید که در نظرتان احساسی و بدون مطالعه بودید
نا شناس 30 فروردين 1391
ببخشید اقای ناسیونالیست می خوام بپرسم سمنان هم جزء ایران هست یانه همه ایرانی هستیم یانه حتی نصف مردمانش مازندرانی صحبت می کنند یانه روس های نامردسی وچهار درصد حق مارو از دریا بالا کشیدند حالا هم وطن ما حق استفاده از ابشوری را ازدریایی که فعلا فقط16%مال ماست نداره بیاییدمنصف باشیم زود درگیر احساسات نشویم
کشاورز 30 فروردين 1391
اکثر کشاورزان روستاهای شهرستان نور در فصل تابستان با کمبود اب مواجه هستند ودر بعضی سالها خشکی گریبان انها را می گیرد وبا خسارتهای جبران ناپذیری مواجه هستند حفره چاه وروغن موتور 2500تومانی وهزینه های زیاد که کمر کشاورزان راخم کرده ایا بهتر نبود اول خانه بعد همسایه اقای استاندار محترم ودوستان اجرایی ایشان مجبور به همراهی اقای رییس جمهور بودند چون مخالفت می کردند بنده خداها بدون پست می شدند اقای طبرسی شما چرا؟ علما ونمایندگان بپاخیزید وبیدار شوید که سکوت شما در اینده قابل بخشش نیست می دانیم شما هم منافع دارید بترسید از خدا ومردم انسانهای پاک ومردمی در چنین صحنه هایی مشخص خوهند شد
نا شناس 30 فروردين 1391
من هم به نوبه خودم به عنوان يك ايراني نه فقط مازندراني ابراز تاسف مي كنم ازاين موضوع چون همانگونه كه آقاي دكتر رنجبر فرمودند براي اكو سيستم استان ضرر فراواني دارد مارني هاي عزيز ديري نخواهد پاييد كه ماهيان درياي خزر ازبين خواهند رفت زمان زيادي نخواهد گذشت جنگل مازندران بخاطر نبود رطوبت كافي ازبين مي رود و..... وتعجبم ازحضرت ايت الله طبرسي است كه به عنوان بزرگ استان ونماينده محترم ولي فقيه دراستان هم درهمچين جلسه اي حضور پيدا مي كنند وهيچ حرفي نمي زنند واعتراضي ندارند حاج آقا ماهي ها مي ميرند ،پرندگان وحيات وحش ازبين ميرود،جنگل مي ميرد ،طراوت وشادابي ازبين مي رود . نه فقط مازندران بلكه استان هاي ديگر حاشيه ي درياي خزر ازبين مي روند ...من نمي دانم مسئولين محترم محيط زيست كجا هستند وجايگاه اين عزيزان كجاست ؟ وقتي يك نفر براي يك مجوز مثلا مرغدار ،براي يك كارگاه سنگ شكن بخواهد اقدام كند بسيار سخت مي گيرند اما !!!!!!!!
نا شناس 30 فروردين 1391
اگرغرب مازندران استان شودشاید به دادشمارسیدیم
نا شناس 30 فروردين 1391
متن جالب و وزینی بود
کو گوش شنوا
که مازندران شهر ما یاد باد
فقط یاد باد
ابادش پیشکش با این مدیران
mostafa 30 فروردين 1391
آقای رنجبر با اینکه با خوندن این مقاله و نظرات دوستان خیلی متاثر شدم و با تمام وجود برای هدایت این مسئولین نون به نرخ روز خور مازندرانی، دعا کردم ... ولی مدیر سایت رو هم مثل این آقایون نون به نرخ روز می دونم. چون برای اینکه سایت مشتری خودشو حفظ کنه از هر خبری که نون آور باشه استفاده می کنی. در چند خبر قبلی با آب و تات فراوون از طرح انتقال آب تعریف می کنی پس چرا الان میای کاسه داغ تر از آش می شی؟؟؟؟؟ یا اینور باش یا اونور!!!!!
تنکابنی ام 30 فروردين 1391
فقط تـــــــــــنـــــکــــــا بـــــــــــن
میثم 30 فروردين 1391
این حرفهای ناسیونالیستی بیهوده چیه راه انداختین؟
واقعا فکر میکنین آب دریای خزر تموم شدنیه؟
نا شناس 31 فروردين 1391
اين خانم جمشيدي كارشناس ارشد محيط زيست مازندران كه احداث پالايشگاه مازندران را تخريب محيط زيست تلقي مي كرد كجاست ؟ اين خانم كه به خاطر يك شاخه درخت تمام دنيا را خبر مي كرد پس كجاست ؟ كارشناسان محيط زيست مازندران ، منابع طبيعي استان ، سر جنگلداري مازندران كه به خاطر سر شاخه هاي توسكا حيثيت جوانان غيور مازندران را به سخره گرفته بودند و با همكاري صدا و سيماي مازندران كارناوال رسوايي تاسيس كرده بودند پس چرا صداشون در نمي آد ؟ اونائي كه به خاطر يك ( هيمه چو ) دل جوانان شريف كوهپايه هاي مازندران را مي لرزانند و با آبروشان بازي مي كنند و هر روز در دادگاههاي مازندران براشان پرونده هاي قطور درست مي كنند و همچون اجانب با آنان برخورد مي كنند و صداي تبر بشنوند هوش از سرشان مي پرد چرا در مقابل اين فاجعه زيست محيطي صداشان در نمي آيد؟
علي 31 فروردين 1391
مازندران به دست مازندراني تبديل به بيابان خواهد شد وگرنه مردم ديگر استانها تقصيري ندارند
نا شناس 31 فروردين 1391
تنها چيزي كه يك مازندراني را دلگرم مي كند شايد مخالفت احتمالي كشور هاي حاشيه شمالي خزر كه قسمت بست دريا در ان كشور ها قراردارد و خاك نمك كشورشان را نابود مي كند
نا شناس 31 فروردين 1391
وای بر نویسنده این مطلب.با این توهینی که به سمنانی ها کردی خودتو کوچک نشان دادی.مازنی ها انسان های خودخواه و جاه طلبی هستند که فکر میکنن همه ایران در مازندران خلاصه شده.دریای کاسپین رو که به نام مازندران سند نزدند که اسمش باید مازندران باشه و آبش هم مخصوص خودتون .همه میدونن که رژیم طاغوت مازندرانی بودند و چه بلایی سر ایران و دیگر بلادش آوردند.کمی حیا کنید.مدیر سایت هم این نظر رو اگه جرات داری منتشر کن و به رنجبر هم بگو که خیلی مشکوک میزنی.
نا شناس 31 فروردين 1391
چه شده است که اقایان امروز از بی توجهی دولت مردان نسبت به ورود غیر قانونی و غیر اخلاقی وغیر سرعی به حریم خصوصی مازندرانیها مهر سکوت بر دهان و زبانشان زده اند راستی یادتان هست که انروزها بر سر سریال پایتخت چه سنگها به سینه که نزدند و داد وا اسلاما سر ندادند البته عقلای قوم میدانستند که اعتراض به سریال خود نمایی بیش نبوده و اما سکوت خیانت بار امروز نشان از چه چیزی است ایا غیر از این است که میزها و ریاست طلبیها و دنیا دوستی مسئولان ارشد استان بر انسانیت و کرامت انسانی و حفظ ماهیت نظام مرجح است اقای استاندار ومعاون سیاسی او و همچنین نمایندگان بی تعهد مازندران چگونه در برابر تجاوز به حقوق شهروندان مازندران سکوت کرده اند . اینها خطبه های نهج البلاغه را بدلیل نگرش مطلق به دنیا پرستی به باد فراموشی سپرده اند تا استا....ار وزیر و معا....نش استا....ار بشود ایا میدانید پالایشگاهی که پانزده سال پیش قرار بود در استان مازندران احداث شود از پنج ماه پیش در سمنان در حال ساخت است ایا هیج گونه توجیح اقتصادی را به همراه دارد . از انجاییکه دریای مازندران سرشار از منابع نفت و کاز است پالایشگاه در کویر بی اب و علف ساخته میشود ایا اینها را نمایندگان ما نمیدانند اگر ندانند که باید گفت حضورشان در مجلس جز خیانت جیز دیگری به همراه ندارد و اگر هم میدانند باید گفت درونشان سر شار از نفاق است . متاسفانه در تمامی ادوار نمایندگان مجلس مازندران بی تدبیری و بی عرضه گی شان برای عقلای قوم مسجل است لذا انتظار بیش از این نمی شود داشت .
من اسمم سبز است 31 فروردين 1391
من همواره به خودم می بالیدم که اهل استانی هستم سرسبز و با طراوت اما با اجرای این طرح دیگر هیج احساسی از سبزی و طراوت ندارم چرا که در یک ده اینده سبزی وطراوتم را از بین میبرند و فاتح این نبرد نا جوانمردانه که متهم ردیف اول ان رئیس جمهور و استاندار و نماینده رهبری است سمنانیها خواهند بود . اقای استاندار از شما هیچ انتظاری نیست چون شما انقدر... بلدید که در همه دولتها از مدیران ارشد بودید ...اما معاون محترم سیاسی شما هم پست ومقام انقدر برایتان ارزش دارد حتی حاضرید ...
نا شناس 31 فروردين 1391
بنده به عنوان یک شهروند گلوگاهی اعلام می کنم . ... که مسولان مازندرانی به وعده هاشون عمل نمی کنند و در حال حاضر محرومترین شهرستان استان گلوگاه هست . ...
موسوی 31 فروردين 1391
احتمالا احمدی نژاد با خودش فکر کرده، شمالی ها که توی سمنان کم نیستند (حتی بیشتر از خود سمنانی ها). حالا چه فرقی می کنه که از این "نعمت عظیم خدادای" توی یه استان دیگه توسط خودش استفاده بشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مازندران رو دریابید//////
چالویی 31 فروردين 1391
گوش اگر گوش من، فریاد اگر فریاد تو آنچه که به جایی نرسد فریاد ماست.

مازندران رو دریابید...........
نا شناس 31 فروردين 1391
احتمالاآقای رنجبرازپلاژدارهای قهار است!
نا شناس 31 فروردين 1391
من هیچ استانی رو مثل مازندران ندیدم که شرق و غرب همش ساز جدایی و نفاق بزنن . چه معنا داره که اهل کدوم استانی مهم اینه که ایرانی هستید برادران و خواهران.یاحق
نا شناس 31 فروردين 1391
اه اه
تحلیل ضعیفه
کوته بینانه هست
امید 31 فروردين 1391
تا به کی این نمایندگان بی تعصب شهر واستان مااز خوابی که خود را به خواب زده اند بیدار می شوند
نا شناس 1 ارديبهشت 1391
مازندرانم که نشانه ی سرسبزی ایرانه امیدوارم به کویری دیگر در کشور تبدیل نشه...من نمی دونم چرا ما به فکر این هستیم که کویر رو آباد کنیم که خیلی هم حوب ولی اصلا فکر نمی کنیم که ما ممکنه همین دو سه تا استان شمالیمون رو هم از دست بدیم .
فولادمحله ایی 1 ارديبهشت 1391
روزگار نه چندان دور که مسئولان استان برای زباله های شهر ساری به چه کنم چه کنم افتاذه بودند و مخشان تعطیل شده بود !آمدند زباله های ساری را چند سانتیمتری در خاک سمنان ریختند.مسئولان سمنان چنان بلایی سرشان آوردند که مسند نشینان ساروی به ..... حالا دریای مازندران را هم بنویسید دریای سمنان خیالمان را راحت کنید که بی عرضه اید.
نا شناس 1 ارديبهشت 1391
آب داد نان نگرفت باسلام واحترام نماینده های که برای نماینده شدن خرج 3 میلیاردی می کنند از کجا اوردند -جنگل رو بردن -دماوند رو گرفتند -منطقه هراز (نوا

باسلام جنگل رو فروختند ببخشید رایگان دادند به چه قیمت -دماوند رو دادند به چه قیمت -اب رو دادند به چه قیمت-مازندران هم تقسیم می شودبه چه قیمت خواهند داد نمی دانم -هراز را هم خواهیم داد .
نا شناس 1 ارديبهشت 1391
با تشکر از تحیلیل به جای جناب آقای رنجبر.شنیده شده است که در اینده نزدیک اقای ابراهیمی معاون سیاسی مازندران به عنوان پاداش این کار به عنوان استاندار سمنان معرفی می شود.

2-برای جلوگیری از این حرکت باید...

3-پیشنهاد می شود مردم مازندران بعد از نماز جمعه یک راهپیمایی عظیمی در سطح استان انجام دهند.
4- از انجائیکه در استان گلستان دشت وسیعی در منطقه گرگان گنبد و مینودشت و ... از سمنان کویر تر می باشد چرا دولت به این فکر نمی باشد
رضایی 1 ارديبهشت 1391
بنظر من اگر سر چشمه آبهایی که به دریا میریزد را پیدا کنند راحت تر و کم خرج تره
مثلا سرچشمه آب رودخانه تلار را که در سواد کوه هست بگیرن ببرند سمنان بهتره و کم خرج تر ..آب هم شور نمیشه و نیازی به هزینه شیرین کردن نداره

اگه روسیه وترکمنستان و آذربایجان هم بخوان ببرند تو شهرماشون چی میشه
رامسری 1 ارديبهشت 1391
ان شا الله که ما مردم تنکابن و رامسر هم از مازندران جدا و به استان گیلان ملحق می شویم. آنروز رهایی نزدیک است!!!
اسماعیل 2 ارديبهشت 1391
واقعاً جای تاسف است و این امر وحدت مازنی ها و مسئولین را می طلبد اگر راست میگوییم ؟
نا شناس 3 ارديبهشت 1391
مازندرانی مهربون عزیز ببو گلابی
ali 3 ارديبهشت 1391
واقعا مازندارانی ببو هستند
میزارن هر کاری باهاشون بکنند
اگه اصفهان یا جای دیگه ای بود میذاشتن به نظر شما
ببینیم روسیه چه میکنه
ایرانی 13 دي 1391
همولایتی های عزیز شما دراستانتان مسوولینی دارید که روی همین احساسات محله ای و بومی استان را محدود وعقب نگهداشته اند
و برای خودشان شدن صاحب نظر
اولا انفال مال تمام مردم است
دوما دولت اسلامی تصمیم گیر است
سوما در حال حاضر بخش زیادی از امکانات استان سمنان برای جوانان مازنی
است پس لطفا سعی کنید بدور از سیاه بازی مسایل اجتماعی حل شود
در آخر به اطلاع دوستان سینه چاکم می رسانم این طرح برای ایجاد هیجان
در جامعه جالب بوده است
ایران 16 دي 1391
متاسفانه مانند این آقا هیات علمی بیسواد زیاد داریم این آقا بجای تحریک عواطف و احساسات مردم بهتر است بیشتر مطالعه کند بجای دید کوته بینانه دیدوسیعتری نه به اندازه ی جهانی حداقل به اندازه ی ایران به جامعه ارایه کند
دلم بحال دانشجو ی طفلکی میسوزد که هزاران زحمت ودسترنج پدر خود را بابت تحصیل و اخذ مدرک بیکاری به شما میدهند و باز هم بعد از اخذ مدرک در سمنان بدنبال کار می گردند
محمد مهدی2 1 خرداد 1392
با سلام
پیگیری دریای مازندران واجب است ،اما حواسمان باشد که نامه ای به تمامی جنگلبانی ها صادر شد که پیمانکاران جنگل(همان هائی که درختهاراقطع میکنند) تا 17/1هفده فروردین ماه در جنگلها کار نکنند.منظور این است که مسافران نوروزی نفهمند که چه بر سر جنگلهای شمال می آید.فکری جدی به حال این خیانت شود
احمد 3 خرداد 1392
در دوران سازندگی آقای هاشمی طرح انتقال آب از کارون به کرمان رواجرا کردن با هدف توسعه کشور ولی مثل روز روشن که این طرح هدفش باغهای پسته حضرت آیت الله هاشمی بود.که حدودا با ۶۰۰ میلیون دلار اجرا شد ولی واقعیت این که مبلغ اصلی پروژه رو هیچ کس نمیدونه!بعد اجرای طرح رو هم دادن به یکی از این شرکتهای آقازاده ها.که ماشالا تو مملکت فراوان هست.اعتراض نمایتده های خوزستان هم به جایی نرسید.اون موقع سردار سازندگی و دار ودسته اش حسابی تو مملکت رعیب و وحشت ایجاد کرده بودن.حالا هم این احمدی نژاد فکر میکنه ملت احمقه!طرح ملی انتقال آب خزر به کویر!اصلا این کجاش ملی و اصلا کدوم عقل سلیم آب دریا رو میاره تو کویر به هدر بده تو رو خدا شما به جای این حرفا(اراجیف)به وضع معیشت این مردم برسد به خدا شما مسئولید به والله اگه این دنیا هم محاکمه نشید آخرتی هست.به حرف این مشاورا و ناسیونالیستا و جادوگرا گوش نده منابع ملی رو صرف این طرحهای احمقانه نکنید.بیست میلیارد دلار خرج این بکنی که آب دریا رو بیاری تو شهرت سمنان که بعد آب رو شیرین کنی که چی بشه!اصلا عقلانی!تو سمنان دریاچه درست کنی که لب ساحل دوش آفتاب بگیری و آب تنی کنی!؟در ضمن مگه استان سمنان چقدر جمعت داره
تنکابنی 8 بهمن 1392
تنکابن پاره جدانشدنیه مازندرانه.اون تنکابنی هایی که میگه تنکابن باید جدابشه رگ و ریشه هاشون رو در بیاری میرسه به گیلان.من تنکابنی اصیل هستم و مدافع مازندران .فقط مازندران.در ضمن اگه آب مازندران رو هم ببرن به گفته استاد کردوانی اول سمنان و اصفهان نمکزار میشه.
پارس 20 خرداد 1393
آقای رنجبر اگر شما نظر کاشناسی داری چرا با تهمت و افترا به هم وطن خود تحت عنوان دزد و سارق و ...خطاب میکنی که مسلما اثربخشی حرفهای شما را کمتر میکند با اینحال فکر میکنم این دست از مقالات احساسی شما نباید ثبت isa شود و سابقه علمی تلقی شود چون کارشناسی حرف نزدی
دریا 26 بهمن 1393
کسایی که بلد نیستن از خودشون دفاع کنن فقط بلدن دسته جمعی کل هفته رو با دوستان برن جنگل و دریا. این دو نعمت بزرگو فقط با بگوبخند های بیخود وعرق وقلیونو کباب بشناسن ودفاع از این دو نعمت براشون مهم نباشه..........
خلایق هرچه لایق
کی ناراحت شد.... اصلا کی فهمید ....
ایکاش مردم ما جسور تر وداناتر بودن ..... که دنیا به این روز نمیافتاد

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.104 seconds.